Z życia szkoły

Przydatne adresy

Sponsorzy

Slider

Wiele tytułów (twarzy) profesora Ryszarda Koziołka

 

 

 

W ramach akcji zainicjowanej przez naszą panią bibliotekarkę Danutę Zielińską-Kowalik – „W Zabrzu dobrze mi się czyta” – w naszej szkole odbyło się spotkanie z profesorem Ryszardem Koziołkiem, literaturoznawcą, eseistą, profesorem w Instytucie Literaturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego. (W 2010 roku otrzymał Nagrodę Literacką Gdynia w kategorii „Eseistyka” za książkę Ciała Sienkiewicza. Studia o płci i przemocy. Wydał również: Zdobyć historię. Problem przedstawienia w „Twarzy księżyca” Teodora Parnickiego (1999), Znakowanie trawy albo praktyki filologii (2011), opracował edycję powieści Tylko Beatrycze Teodora Parnickiego w serii Biblioteka Narodowa (2004). Członek jury Nagrody Literackiej Nike w latach 2012-2015).

19 lutego 2020 wysłuchaliśmy wykładu, w czasie którego profesor próbował bronić postawionej na samym początku tezy o wpływie literatury na życie społeczne i na rozwój demokracji. Stwierdzenie, że żyjemy obecnie w świecie, w którym opinie górują nad faktami, co niszczy życie społeczne, było punktem wyjścia do nobilitacji mowy jaką posługuje się człowiek i dzięki której tworzy retorykę  tak, aby przekonywać innych do swoich racji wyzbywając się przemocy. To czyni nas wyjątkowymi i przenosi do sfery BIOS ze sfery ZOE. Profesor pokazywał jak potrzebna jest literatura/język do zainscenizowania  rzeczywistości, ćwiczenia alternatywnych form życia, umiejętności radzenia sobie w cywilizowany sposób ze sporami, a wszystko aby nie stać się starogreckim idiotes czyli kimś kto interesuję się tylko sprawami prywatnymi a nie jest zainteresowany sprawami społecznymi. Bo żyjąc w taki sposób cofniemy się do świata ZOE, świata w którym rządzi przemoc reprodukcja, natura, podtrzymywanie gatunku, a głos służy artykułowaniu afektów takich jak cierpienie i przyjemność.

Czytając mamy szansę budować nasze życie, interpretować uzasadniać, w pełni BYĆ.

Bardzo dziękujemy za ten niesamowity czas, przygodę intelektualną, budowanie sytuacji pytania i zastanawiania się.

×